Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content
Basis onderwijs

Onze werking

Wij geloven in onderwijs op maat, afgestemd op de noden en talenten van elke leerling. Met sterke klasklimaten zorgen we voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Onze Time-In-werking helpt kinderen hun emoties beter te begrijpen en zelfregulerend te werken. We zetten in op herstelgericht werken, zodat conflicten constructief worden aangepakt en iedereen zich gehoord voelt. En natuurlijk betrekken we ouders actief, want samen bouwen we aan een warme en krachtige leeromgeving!

 

Op maat

Elk kind is uniek. We werken dan ook op maat:

  • Een kind-eigen plan: eigen doelen, eigen tempo, geïndividualiseerde stappenplannen, of afspraken.  
  • Klassen in klasklimaten.
  • ondersteuning door de logopedist of de kinesist, indien aangewezen
  • Ondersteuning door de time-in werking.
  • Alternatieve dagschema’s
  • Overleg met ouders, CLB, Inoa Welzijn, hulpverleners in en rond het gezin,…
  • We geven niet op. Elke dag dienen zich nieuwe kansen 

Time in

Bij verdriet, drukte, conflict, boosheid of woede….of wanneer het leren belemmerd wordt, krijgt de leerling steeds de kans om naar de time-in werking te gaan. Daar kan hij/zij:  

  • tot rust komen,
  • in gesprek gaan,
  • begrensd worden, indien dat nodig blijkt,
  • leren hoe hij/zij daar de volgende keer mee kan omgaan.

Dit binnen een vaste en voorspelbare structuur en in een warme herstelgerichte omgeving. Een traject van een kind in de time-in kan enkele minuten duren, maar kan ook langer, of op vaste momenten (een traject/opgelegd programma of vaste rustmomenten).

Op campus Ten Bunderen heet de time-in-werking De Cirkel.  Op campus Ten Bunderen is er aangrenzend ook een snoezelruimte die rust biedt bij over- of onderprikkeling.

Op campus De Zilten heet de time-in-werking De Komeet. Op campus De Zilten is er een nauwe samenwerking met time-out-leefgroep “Teejo” wanneer het gedrag gevaarlijk zou worden voor het kind, zijn medeleerlingen of de medewerker.

Ouderbetrokkenheid

Contact met ouders vinden we erg belangrijk daarom nodigen we ouders uit om hun bezorgdheden, onduidelijkheden of ideeën steeds met ons te bespreken

Op onze school is er ook een ouderraad: De Bunderziltjes. Wist je dat de ouderraad ook mee nadacht over de visie van de school?  Nieuwe leden van de ouderraad zijn nog steeds welkom! 

Onze school heeft ook een schoolraad waarin ouders actief participeren. 

Herstelgericht

Dat wil zeggen dat we in een veilig basisklimaat kinderen én hun leerkrachten en begeleiders willen helpen verbinden. Dat kan door een veilig warm klasklimaat waarin zaken bespreekbaar worden gemaakt. Na een conflict of probleem, willen we kinderen ook leren hoe ze de relatie terug kunnen herstellen. 

Klasklimaten

Uniek aan onze school is dat we ons organiseren in klasklimaten. Elke klas heeft zijn eigen accenten. Elke leerling heeft dan ook andere noden om zich veilig te voelen en zijn of haar talenten te ontplooien.

Al onze klassen, met uitzondering van oriëntatieklassen werken verticaal of leeftijd-doorbrekend. Dit bevordert continuïteit in de zorg van de kinderen en zorg voor doordachte keuzes in de samenstelling van onze klasgroepen. 

Samenwerking met welzijn

Op beide campussen kunnen leerlingen van Inoa basisonderwijs ook opgevangen worden in de leefgroepen van Inoa Welzijn. De kinderen kunnen er terecht voor dagopvang of voor verblijf (semi-internaat of internaat). Gezinnen kunnen ook ondersteund worden via mobiele begeleiding. De begeleiders van Inoa Welzijn en de teamleden van de school werken nauw samen. Een aanmelding in Inoa Welzijn gebeurt niet automatisch door een inschrijving in de school. Neem contact op met een multidisciplinair team zoals het CLB om je kind er aan te melden. Meer info over de ondersteuningsmogelijkheden kan je op deze website vinden! 

Meer info nodig?

Onze locaties

Moorslede

Campus Ten Bunderen

Roeselare

Campus De Zilten