Voor wie?
We zijn een secundaire school voor jongeren met:
- Met een autismespectrumstoornis (type 9-attest).
- Met gedrags- en emotionele stoornissen (type 3-attest).
- Met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor gewoon onderwijs (type basisaanbod).

Type 3 (emotionele- of gedragsstoornis)
Voor jongeren met een gedrags- of emotionele stoornis. Jongeren met gedrags- en emotionele problemen hebben nood aan het leren reguleren van hun emoties.
Ondersteuning voor deze jongeren:
-
Rustmomenten, rustplekken en relaxatie aan bieden
-
Op zoek gaan naar hun triggers
-
Hen leren problemen op lossen en de ‘relatie te herstellen’
-
Helpen zoeken naar alternatief gedrag
-
Gevoelens en frustraties leren verwoorden
-
Een duidelijke structuur met eenduidige afspraken
-
Ruimte geven om op verhaal komen
-
Zoeken naar interesses en hulpvragen om tot (leer)motivatie komen
Leerlingen met een T3-attest kunnen terecht in OV1, OV2 en OV3.
Type 9 (autismespectrumstoornis)
Voor jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS).
Jongeren met een autismespectrumstoornis bieden we een veilige en voorspelbare (leer)omgeving en structuur in ruimte, tijd en activiteiten. We zetten in op het leren van sociale vaardigheden en laten hen leren op hun eigen manier, hun eigen tempo, hun eigen niveau.
Ondersteuning voor deze jongeren:
-
Een vast dagritme, met mogelijkheid tot flexibiliteit
-
Gebruik van studybuddies
-
Het nabespreken van moeilijke (speel-) momenten in de klas of bij de leerlingenbegeleiding
-
Instructies concreet en expliciet geven
-
Gebruik van visualisaties
-
Ondersteuning bieden bij het plannen en organiseren van hun werk
Leerlingen met een T9-attest kunnen terecht in OV1, OV2 en OV3.
Type basisaanbod (jongeren met specifieke onderwijsbehoeften)
Voor jongeren met specifieke onderwijsbehoeften. De redelijke aanpassingen in het gewoon onderwijs zijn voor hen onvoldoende om leerwinst te maken.
Ondersteuning voor deze jongeren:
- De leerstof wordt aangepast aan de specifieke noden van de jongere
- We volgen het tempo van de leerling
- Gebruik van visuele hulpmiddelen, schema's en voorbeelden
- We maken gebruik van duidelijke uitleg, herhaling en voldoende oefening
- Extra zorg voor lezen, schrijven en rekenen
- Een aangepast klasklimaat
- Taken en lessen die aansluiten bij de interesses van de leerlingen
- Ondersteuning van onze logopedist
Leerlingen met een TBasisaanbod-attest kunnen terecht in OV3.
Meer info nodig?
Heb je een algemene vraag? Neem dan contact op met het secretariaat van onze school of de directie. Wens je informatie over een rondleiding of een inschrijving, neem dan contact op met onze leerlingenbegeleiders.