Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content
Opleidingsvorm 1

Opleidingsvorm 1

Binnen opleidingsvorm 1 (OV1) bieden we een veilige omgeving waar leerlingen kunnen groeien en werken naar een zelfstandige toekomst, met een persoonlijke en praktische aanpak. We helpen hen stap voor stap in hun ontwikkeling, sociale vaardigheden en zelfstandigheid, zodat ze goed kunnen functioneren in het dagelijks leven en een actieve rol in de maatschappij kunnen opnemen.  

De aanpak binnen opleidingsvorm 1 richt zich op drie domeinen:

  • Wonen: leren om zelfstandig te leven, met aandacht voor zelfzorg, huishoudelijke taken en sociale interactie. 

  • Werken: voorbereiding op activering/arbeidsgerichte activiteiten, aangepast aan de mogelijkheden van de leerling.  

  • Vrije tijd: ontwikkelen van hobby’s en sociale vaardigheden, met ruimte voor ontspanning. 

Vier klaswerkingen in opleidingsvorm 1

We werken met vier klaswerkingen, afgestemd op de behoeften en talenten van onze leerlingen. Binnen deze werkingen bieden we nabijheid, structuur en praktische ondersteuning, zodat elke leerling in zijn of haar eigen tempo kan groeien.

Leefklimaat het Huis
Leefklimaat het Pand
Leerklimaat de Loft
Leefleerklimaat de Studio

Leefklimaat het Huis

Het Huis is een onderwijswerking voor leerlingen met een lage sociaal-emotionele ontwikkeling, die moeite hebben met het reguleren van hun emoties. Deze uitdagingen kunnen zich uiten in verbale en fysieke agressie.

Binnen Het Huis bieden we: 

  • Korte werkmomenten, afgewisseld met vrije tijd en rustmomenten. 
  • Een ruimte waar leerlingen zich even kunnen terugtrekken. 
  • Een gestructureerde, maar huiselijke aanpak voor een optimale leeromgeving 
  • Ondersteuning in het omgaan met emoties en sociaal gedrag.  

Doelstellingen: 

  • Positief leren functioneren binnen een groep. 
  • Zelfredzaamheid bevorderen voor een betere plek in de maatschappij 

Het huis biedt zorg op maat voor de specifieke behoeften van elke leerling 

Leefklimaat het Pand

Het Pand is een plek voor leerlingen die hun motivatie voor school zijn verloren. Dit kan zich uiten in spijbelen, weglopen of het negeren van regels en afspraken.  Deze jongeren hebben vaak een grote impact op hun omgeving en kunnen te maken krijgen met bijkomende problematieken. 

Binnen Het Pand bieden we: 

  • Projectmatig onderwijs, op basis van de interesses van de leerlingen. 
  • Beloningssystemen om de motivatie te stimuleren.  
  • Een open aanpak, waarbij fouten maken mag. 
  • Rustmomenten, om overprikkeling te voorkomen. 
  • Spel en vrije tijd, om vertrouwen en sociale verbinding te versterken. 

Doelstellingen: 

  • Aanwezigheid als basis voor het opbouwen van vertrouwen. 
  • Stapsgewijs werken aan motivatie en een positieve betrokkenheid bij school. 

Het Pand biedt een gestructureerde maar flexibele leeromgeving waar leerlingen hun weg in het onderwijs weer kunnen vinden.  

Leerklimaat de Loft

De Loft richt zich op leerlingen met ASS (Autisme Spectrum Stoornis), waarbij gedragsproblemen niet of minder prominent aanwezig zijn. Er worden duidelijke verwachtingen gesteld rond deelname aan de lessen en we besteden veel aandacht aan praktijkervaring om vaardigheden te versterken.  

Binnen De Loft bieden we: 

  • Onderwijs op maat, aangepast op de behoeften van de leerling. 
  • Grotere klasgroepen met veel structuur en ondersteuning  
  • Werkmomenten met duidelijke verwachtingen om arbeidsvaardigheden en doorzettingsvermogen te ontwikkelen. 
  • Praktijkervaring opdoen, als voorbereiding op een zinvolle daginvulling 

Doelstellingen: 

  • Leerlingen activeren en begeleiden naar een zelfstandige toekomst. 
  • Sociale vaardigheden en (werk)attitudes ontwikkelen om beter te functioneren in verschillende omgevingen.  
  • Zelfstandigheid en zelfvertrouwen vergroten door ervaringsgericht leren en persoonlijke groei. 

De Loft bestaat uit vier klassen, waar leerlingen op hun eigen tempo kunnen groeien en zich voorbereiden op een actieve rol in de maatschappij.  

Leefleerklimaat de Studio

De Studio biedt een veilige en plek voor leerlingen met een lage sociaal-emotionele ontwikkeling en weinig weerbaarheid. Vaak zijn dit leerlingen met ASS (Autisme Spectrum Stoornis) en/of psychische kwetsbaarheden.  

Binnen De Studio bieden we: 

  • Snoezelen en sensorische stimulatie om rust en concentratie te bevorderen. 
  • Visuele ondersteuning voor structuur en duidelijkheid.  
  • Veel nabijheid en persoonlijke aandacht voor elke leerling. 
  • Korte werkmomenten, afgewisseld met hobby’s en vrije tijd. 

Doelstellingen: 

  • Zichzelf kunnen zijn binnen een veilige omgeving. 
  • Voorbereiding op zelfredzaamheid en integratie in de maatschappij. 

De Studio biedt een flexibele, veilige leeromgeving, waarin leerlingen op hun eigen tempo kunnen groeien en ontwikkelen.